NULL Skriv ut sidan - Kornett

Anbytarforum

Titel: Kornett
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2010-12-03, 18:36
Hej Brittmarie!
 
Detta har jag också undrat över; jag har själv en anas bror vid samma tid, Jonas Rafsten (mördad 1713). Han avancerade slutligen till kornett, och även om han vid ett tillfälle kallas Wälborne (när hans son föds 1710) kallas han varken förr eller senare så, och inget tyder heller på att han var adlig (eller blev adlad). Hans brorson Joseph Josephsson var en relativt fattig fiskare, så i så fall verkar Jonas ha avancerat endast genom sina egna meriter.
 
Jag har läst någonstans att Karl XII fick ta till desperata åtgärder, eftersom ju hela kompanier vid denna tid tillfångatogs och slogs ut. Jag har också, som du, hört att det i regel endast var adelsman som kunde bli officerare (och var de inte adliga så adlades de ganska snabbt efter sitt avancement). Eftersom nöden under Karl XII:s tid krävde det, var det - som jag förstått det - inte så väldigt noga med vem som placerades var, eftersom armén hade en hel del luckor att fylla (särskilt efter slaget vid Poltava 1709), och helst så snabbt som möjligt. Kanske någon annan vet bättre?
 
Mvh, Markus