NULL Skriv ut sidan - Konstapel

Anbytarforum

Titel: Konstapel
Skrivet av: Kurt Hultgren skrivet 2005-04-22, 23:52
Walter!
Mitt intryck från Onsjö härad är att där fanns många soldater som hörde till de olika regementena som samlades vissa tider på sina regementssamlingplatser. Sådana kallades ofta för olika hedar, t ex Ljungbyhed. Det fanns alltså egentligen inte någon permanent garnison, utan regementsmötena hölls på tillfälliga men återkommande platser.  De flesta soldaterna i Onsjö verkar ha hört till kavalleriet (Norra Skånska). Men dessa soldater hade ju alla ett litet jordbruk som de försörjde sig på för att kunna ställa upp som soldater. Det var ju bönderna i trakten som bekostade sin soldat, Dessa bönder var rusthållare. Jag har själv en anfader (Per Jönsson Hultgren), som var ryttare i Onsjö härad, och han bodde i Ask socken, en av socknarna i Onsjö härad. Min farfars farfar, son till ryttaren, föddes i Ask 1801.  
 
Frågor kring soldater i Skåne kan ställas till Krigsarkivet i Stockholm. Det finns också särskilda studiegrupper kring soldaterna i olika landskap. Jag vill minnas att det finns en grupp som studerar soldater i Skåne. Du hittar säkert detta här på Anbytarforum. Där borde Markman kunna hittas.  
 
Dessvärre fick soldaterna ofta nya namn när de mönstrades, dvs när de antogs som soldater. De ändrade namnen försvårar ju spårandet av deras anor. Kanske kom Markman från en gård som hette något som börjar på Mark-. Vad gäller artilleriet kan det väl tänkas att det handlar om Landskrona. Där fanns det ett regemente, som också hade kaserner. I Landskrona finns ju en fästning, så där kanske behövdes artillerister.
 
Hälsningar! Kurt Hultgren (vi har haft kontakt tidigare)