NULL Skriv ut sidan - Husar

Anbytarforum

Titel: Husar
Skrivet av: Eva Persson skrivet 2012-10-25, 18:43
Hej Martin
Jag vet inte vad du redan har på Jan, men i husförhörslängderna Sköllersta A1:4 (1762-1769) sidan 139 (Svar sid 158), där finns familjen. Jan står som avskedad ryttare, så han är inte längre soldat. Enligt notering på sidan står att 22/8 1764 flyttar familjen, jag tror det står Kil (Kihl). Alltså får du söka vidare i Kils församling.  
 
I A1:3 Sköllersta (1746-1752)sidan 129 (Svar sid 144) står en Jan Larsson, dräng, 21 år, 1752. Tydligen när han flyttade dit, och antagligen från Vaxholm (Jag har inte kollat). Men åren emellan, 1752 till 1763 finns ingen förhörslängd.  
 
Kan också nämna att Jans hustru Marias syster (troligen) Brita Gabrielsdotter finns också i Tarsta, A1:4 på sid 121.  
 
När det gäller Centrala Soldatregistret är det släktforskare själva som skickar in vad man har forskat fram, alltså är det inte säkert att ens egen soldat finns med där. Och soldatnamnet hör ju ihop med soldattorpet, så man kan inte räkna med att de är släkt med varandra. Men det har du tydligen redan klart för dig.  
 
Och för att förtydliga vad du mer behöver göra, för att få veta om hans liv från början, får du börja söka i Vaxholm, hans födelsenotis och husförhörslängden efter hans föräldrar och syskon etc.  
 
Hoppas du har fått lite mer kött på benen nu. Lycka till!
Mvh / Eva Persson