NULL Skriv ut sidan - Fanjunkare

Anbytarforum

Titel: Fanjunkare
Skrivet av: Magdalena Larsson skrivet 2003-11-04, 20:06
Hej!
Nu blev jag också nyfiken på vad reservofficer är.
 
Det är inte korrekt att citera ett citat, men detta fann jag på en hemsida:
 
Den stora förändringen kom dock 1783 då generalamiralen Trolle fastställde ett projektreglemente som innebar att ett undervisningsverk upprättades vid stationen. Undervisningen vid detta undervisningsverk var öppen för statens ungdomar, underofficerare och officerare. Med undantag för juluppehåll, helgdagar och söndagar hölls undervisning i navigation, sjöartilleri samt tackling och manöver varje vardag. För underofficerare var undervisningen obligatorisk och i mars månad hölls examina. Föreläsningar torde varit den vanligast förekommande undervisningsformen och endast i undantagsfall lär personlig handledning ha förekommit. Wilhelm Sjöstrand sammanfattar utbildningen vid Stockholms eskader på följande sätt:  
 
De flesta officersaspiranter vid arméns flotta torde ha inskrivits som volontärer, vilka med tiden genom underbefälsgraderna avancerat till officerare. Undervisningen vid Stockholmseskadern kan utan tvivel i enlighet härmed snarast betecknas som underofficersutbildning, vilken på samma gång fått tjäna som officersutbildning
 
http://hemsidor.torget.se/users/f/fafner/officerskaren.html
 
Detta gäller dock hundra år före den tid jag undrar över. Den tar också upp socialhistorisk aspekter, andelen frälse bland officerare m m.
 
Vad hade en fanjunkare vid K4 för arbetsuppgifter 1900? Han som fått mig att undra var först hästjägare - vad gjorde en sådan? Hur var arbetsdagen under fredstid? Vad menar du med expert inom sitt område - det enda jag vet är att fanjunkare fick utföra straff (som en proffoss inom armén?). Vad var det för straff 1890 - knappas med svångrem, eller..? Var det stora klasskillnader mellan fänrikar och fanjunkare - kom fänrikar vanl från finare familjer och fanjunkare från arbetarklass/lägre borgarskap?