NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-12

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-12
Skrivet av: Göran Håkansson skrivet 2005-02-24, 19:23
Jag är novis på soldatforskning och har följande fråga kring dragonen Jöns Kron, som avled 1843 efter att ha blivit ihjälsparkad av en häst vid (Skåne) Tranås Skog.
 
Första gången jag stöter på den tjänstgörande karabinjären (som sedan blir omnämnd till dragon) är år 1814, då han verksam vid Kronovalls Gård i Fågeltofta församling i Kristianstad län gifter sig med pigan och kammarjungfrun Kerstina Henriksdotter från (Skåne) Tranås. Enligt Fågeltofta Husförhörslängder skall Jöns Kron vara född antingen 11 oktober 1792 i Balkåkra eller 11 november 1792 i Balkåkra. Samma uppgifter förekommer senare i Skåne-Tranås Husförhörslängder, dit Jöns Kron med familj senare flyttar.
 
Mitt problem bottnar i att Födelse- och Dopboken för Balkåkra församling saknar 3 - 4 sidor just för den angivna födelsedagen för Jöns Kron. Jag kommer med andra ord inte vidare med Jöns Krons föräldrar. Någon vägledning via Jöns Krons eventuella syskon har jag inte heller fått genom att noggrannt gå igenom alla dopvittnen vid dop av Jöns Krons barn.
 
Är det någon av Er, som har några tips på hur man antingen via soldatregister eller på annat sätt kan spåra föräldrar till soldater, som saknar patrinymikon redan från början ?
 
Är det någon av Er, som råkat stöta på dragonen Jöns Kron tidigare än 1814 i Fågeltofta ?
 
Han borde rimligtvis ha blivit inskriven i Ystad.