NULL Skriv ut sidan - Friberg, Nils Hansson

Anbytarforum

Titel: Friberg, Nils Hansson
Skrivet av: Monica Antonsson skrivet 2014-05-28, 13:59
Ingegärd Johansson och Erik Karlström!
Hjärtligt tack! Det här är ju komplicerat verkar det som. Grills böcker har jag. Jag hittade inte torpet där men jag gjorde kanske fel. Ska kolla på nytt om inte annat så för att lära.  
 
Jag fick emellertid ett mail från en räddande ängel som hjälpte mig. Han vill kanhända vara anonym så jag nämner inte hans namn. Han letade upp Nils Hansson Friberg åt mig i två GMR. Jag vidarebefordrar uppgifterna om någon framöver skulle råka ha samma undran.  
 
Nils Hansson Friberg i soldattorpet Fridstorp (414), Västra Tunhem, återfinns i:
 
Generalmönsterrullor - Västgöta-Dals regemente 57 (1778-1785) bild 89/sid 166  
(AID: v46747.b89.s166, NAD:SE/KrA/0023) och
 
Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023=/0/573 (1790-1798). Kompaniet mönstrat i lägret vid Anjala, Finland, den 24 augusti 1790.
Västgöta Dals Regemente, Förste Majorens kompani 1790 no 114 Fridstorp, Jon Augusts gl (gården). Nils Hansson Friberg död den 6 mars 1790 - Roten ärsatt (ersatt) 25 april med Anders Andersson.  
 
Det var otroligt snällt. Tack igen! Jag har mailat.
 
Men,
Jag vill förstås veta mera så jag ska ändå pröva alla era goda råd och förslag.  
Jag antar att man måste ta sig till Krigsarkivet personligen för att få veta mera ur exempelvis regementsarkivet och landskontorets G-serie?
Eller finns andra möjligheter?  
Det är i vilket fall som helst väldigt spännande!
 
Tack alla!