NULL Skriv ut sidan - Feltström, Tobias

Anbytarforum

Titel: Feltström, Tobias
Skrivet av: Hans Petter Engh skrivet 2014-11-20, 23:51
Hei,
 
Jag tycker at det kan være en forbindelse mellom Anna-Stina Wennerberg som var moster(aunt) til min anmor Kerstin Larsdotter Kyttöinen f. 3.3.1774 på torpet Håberg i Ekshärad fs. Jöns Jönsson Kyttöinen f.16.5.1745 i Råda var bror  til hennes far Lars Jönsson Kyttöinen f. 20.1.1747 i Råda. I ca. 1748 flyttet de mes ine foreldre til torpet Håberg i Ekshärad vid sjön Stora Jangen. Anna-Stina Wennerberg och hennes mann Jöns Jönsson bodde i Kråkåsen ochså vid sjön Stora Jangen.
Det skrives om Håkan sonen til lars Wennerberg, vice pastor och kyrkoherde i By-Säffle. Min anmor Kerstin Larsdotter Kyttöinen flyttade i ca. 1815 eller 1818 som enke med sin son Lars Larsson f. 6.4.1808 på Håberg i Eksherad, från Solberg til Huggenäs fs. i Síffle och var pike hos Major Uggla och hustrun Ribbing som bodde på No. 58 Uggleborg i Huggenäs.Jag ser en koppling vid at Håkan Wennerberg ble gift med enkan Kaijsa Hellgren etter Erik Uggla. Trolig var Håkan Wennerberg bror til Anna-Stina Wennerberg. Det var trolig en grunn til at min anmor och hennes son min anfar Lars Larsson kom til By fs. ved hjälp av hennes kusiner vid navn Feltström. I 1820 bodde hun med sonen i Botilsätere på Amienberg No.1 och i 1821 bodde de i Tveta fs. på Prestgården no. 63.  I husforhö 1821-1824 bodde de i By fs. på eien dommen Sjögarås No.72 i 2ndre roten. Den 25.8.1826 döde hun på Sjögarås i By fs. av feber 52 år gammel.I 1828-1829 bodde sonen som ung mann på Kyrkorud no.146 i By fs. och på samme tid vervade han seg som feltjegare. Kyrkorud var en stor eiendom hvor commisarien och vice pastoren hadde sitt tjeneste ställe.