NULL Skriv ut sidan - Schönberg, Torsten

Anbytarforum

Titel: Schönberg, Torsten
Skrivet av: Veronica Brinkenklev skrivet 2014-06-01, 23:22
Hej Eva
 
Jag tackar att du finns. Jag vet att han hette Högfält men jag glömde att skriva detta, har ditt inlägg om honom sedan innan. Jag har letat på Ola Högfält bland ryttare eller husarerna men ej kunnat finna honom. ÅDet är svårt att läsa och tyda texten, då jag är starr opererad. Därför ber jag om hjälp i visa lägen med att tyda och läsa.
Jag har släktforskar länge men allt detta med det nya som har kommit de senaste åren gör att jag får börja om med visa saker och dessa längder med ryttare och husarer har jag aldrig varit inne i. Bara jag kan få en ledtråd om hur jag går vidare så att jag kan hitta vidare. Jag ber om hjälp hur jag kan gå vidare.  
 
Det jag undrade var om jag skall fortsätta att leta i de kommande rullorna i malmöläns landskontor och ändanfram till att det börjar i Västra Karaby år 1795? Jag har hittat Ola Högfält med fru och ett barn, men frågan är om jag skall stanna kvar i landskontoret och sedan när det börjar i västar Karaby gå över till de hfl längderna istället och Hög.  
 
På Torsten Schönberg. Skall jag leta i Landskrona för att hitta honom och frun var hon kom ifrån? Du skrev att Torsten kom från Västergötland, men var kan man hitta exakt var i Västergötland han kommer ifrån? Även om jag genom Landskrona kan finna hustrun Bengta Rasnusdotter var hon kommer ifrån? Eller skall jag leta i Hofterup för att finna mer om Torsten och hans fru?
 
Har du hittat svaren genom SVAR, jag har bara arkiv digital. Var letar jag vidare i dessa rullor från malmöläns landskontor och leta i deras rullor för att hitta vidare eller? Alltså skall jag fortsätta i rullorna framåt? Finns husarrullar för 1900-talet kan dessa finnas på arkiv digital, för jag har fler husarer jag skall leta upp.
 
Tack på förhand
Mvh
Veronica