NULL Skriv ut sidan - Sachsiska Infanteriregementet ca 1707-1721 (?)

Anbytarforum

Titel: Sachsiska Infanteriregementet ca 1707-1721 (?)
Skrivet av: Staffan Benedictsson skrivet 2010-01-13, 14:16
Hej!
 
Var de befann sig 1714 vet jag tyvärr inte. Regementet befann sig i perioder i Göteborg och västkustens fästningar. Därför finns regementet omnämnt i Göteborgs Befästningar och Garnison av Valdemar Ljungberg. Där hittade jag ett par stycken på sidorna 333-334 som jag tycker verkar ge svar på frågan om hur luckorna fylldes.  
 
De vakanser uti regementets numerär, som uppstått under fälttåget i Skåne, fylldes enligt Krigskollegii förordning med krigsfångar, företrädesvis av tysk nationalitet, vilka voro villiga att träda i konungens av Sverige tjänst. Av detta manskap, som uppsattes på grund av förordningen, bildades under år 1711 en bataljon under överstelöjtnanten vid regementet Peter Stöhr (Stöhrs bataljon), vilken den 4 mars 1714 införlivades med regementet.
 
Under år 1715 hade regementet kompletterats med i landet varande danskar och sachsare samt de lösa karlar av tysk nationalitet vilka i provinserna kunde uppspåras, varvid ingen av dem skulle undslippa utom de som vunnit burskap i städerna. Meningen har följande fotnot: Guvernören K. G. Mörners skr. till magistraten i Göteborg 1714 30/2. Magistr. prot. L. A. G.