NULL Skriv ut sidan - Sachsiska Infanteriregementet ca 1707-1721 (?)

Anbytarforum

Titel: Sachsiska Infanteriregementet ca 1707-1721 (?)
Skrivet av: Lars Norrby skrivet 2009-05-18, 13:07
Hej!
 
Stort tack för ditt uttömmande svar. Är tacksam om du håller ögonen öppna. Sedan du skrev ditt svar har jag fått en ny ledtråd till Frans.  
Vadstena LA var vänliga nog att sända mig en kopia av en bou hos Frans, daterad 27 december 1723.
Jag blir inte riktigt klok på syftet med dokumentet, men det skiljer sig från de bou jag är van vid; inga upplysningar om familjen, ingen värdering och framför allt verkar det enbart beröra det Frans egna lilla ägendom. Misstänker att det kan ha upprättats för att reglera ägoförhållandena mellan Frans och ev hans förband.
Det intressantasta var nog upplysningarna om hans kläder som borde kunna ge en ledtråd till vilket förband han tillhörde:
 
1 St Blå Råck med sifwer knappar uti
1 St hwijt Klädes Wäst med Silfwerknappar uti
1 par byxor af samma slags kläde med 3:ne silfwerknappar uti
1 St Sourtut af grått kläde med mässingsknappar uti
1 gl Blå Råck och wäst  
dito 1 äldre blå wäst
2 st Hattar
1 par Pistolstrumpor och Pistoler
1 st Wärja med mässingfäste och gehäng
1 st Wärgklinga med bally (?!)
2 st dito Gehäng
2 st gl Handskar
1 st Kappsäck af bulldun (?)
.....
1 par waxlädersstövlar
2 par hölster
1 st kambfoder
 
Vidare omnämns koffertar, 2 st stora Contefejer, 24 böcker af åtskillega slag och 6 tavlor.
 
Kanske kan de gambla kläderna härröra från hans saxiska förband, men de med silverknappar i borde väl då vara från hans löjtnantstid.  
Tyvärr var Stora nordiska kriget utlånad. Finns det någon som har möjlighet att se vad det kan röra sig om för förband?
 
MVH  
 
Lars Norrby