NULL Skriv ut sidan - Sachsiska Infanteriregementet ca 1707-1721 (?)

Anbytarforum

Titel: Sachsiska Infanteriregementet ca 1707-1721 (?)
Skrivet av: Staffan Benedictsson skrivet 2009-05-17, 10:36
Hej Lars!
 
Jag har sökt i mitt register och tyvärr inte hittat din släkting. Men jag har ännu inte registrerat klart de tidiga åren som vore intressanta i Frans von Hollijs fall. Mitt register är mest komplett omkring 1719-21 än så länge och då ska han ju redan ha blivit ryttare och är nog då vid ett annat regemente. Jag hittade inte heller någon av de andra dopvittnena, möjligen att det finns någon kandidat på Corporal Fischer, men det är inte ett helt ovanligt efternamn. Men som sagt så har jag inte kommit så långt på registret under åren 1707, 1709, 1710 och 1712. Det fanns många soldater i regementet 1707 som inte finns kvar 1719-21, förutom möjliga tjänstebyten så dog många av soldaterna av pesten i Blekinge 1711.
 
Jag känner inte till något annat regemente som bildades av sachsiska krigsfångar vid den tiden, däremot är det inte helt osannorlikt att Frans von Hollij kan ha varit i regementet under några år och sedan fått en något högre tjänst vid ett annat regemente.
En av mina två släktingar som kom till regementet som krigsfångar, Gotthard Diedrik von den Brinken (född i Kurland), var troligen också adlig och hans tid i regementet var kortvarig. Redan 1709 (då han var sergeant) transporterades han till Upplands regemente och steg i graderna. Så jag skulle kunna tänka mig att man tog till vara på de av krigsfångarna som var officerare sedan tidigare (Jag vet inte säkert om min släkting varit officerare innan tillfångatagandet).
 
När det gäller att hitta andra möjliga regementen kan jag rekommendera boken:
Stora Nordiska Kriget 1700-1721 Fanor och uniformer av Lars-Eric Höglund - Åke Sallnäs som Magnus Lindskog rekommenderade längre upp i denna diskussionstråd, 24 februari 2007. I den finns alla(?) regementen listade som verkade under det stora nordiska kriget.
 
Jag ska hålla ögonen öppna efter Frans von Hollij och dopvittnena när jag sakta jobbar vidare med registreringen av generalmönstringsrullorna 1707-1712.