NULL Skriv ut sidan - Arfvesson, Hallor

Anbytarforum

Titel: Arfvesson, Hallor
Skrivet av: Sari Wilhelmsson skrivet 2013-11-21, 15:44
Hej och tack för era synpunkter och svar.
 
En lite följdfråga Bengt, finns det något som gör att du inte tror det är samme Hallor efter 1698 eller du kanske menar fram t.o.m. rullan 1698-1712?  
 
Numret 684 som jag skriver om, vet du Bengt eller någon annan om det är ett soldatnummer som följer soldaten oavsett vilken rote han tillhör? Tänkte att det ytterligare kan styrka att Hallor är en och samma person  i dessa ovannämnda rullor.
 
Den Hallor som jag forskar på dog 1711-05-23 i Visnum av drunkning. 50 år gammal. Så att han blev antagen 1684 kan stämma åldersmässigt. Då han torde vara född ca.1661 och 1684 var han då 23 år gammal. Tycker att allt mer tyder på att jag funnit min Hallor i Mönsterrullorna? Och då kommit lite närmare hans ursprung som kan vara Bratt?  Kan även berätta att Hallor Arvidsson var bosatt i Nybble i Visnum fram till ca.1711 då hans son Lars föddes i S.Räverud. Och han kort därefter dog. Borde vara samme man. Inte troligt att två Hallor Arvidsson bor i Nybble under samma period.
 
Jätte intressant om att höra om att Hallor möjligen deltog i fälttågen 1700-1709. Spännande...blir till att läsa på lite mer om detta krig.