NULL Skriv ut sidan - Krok, Anders

Anbytarforum

Titel: Krok, Anders
Skrivet av: Ingemar Dahrén skrivet 2015-12-15, 13:12
Tack själv Magnus.
Det finns en del brister och felaktigheter i mitt register, det är därför jag inte vill lägga ut och skylta med det. Tar bort det snart.
 
Soldatnumret och ibland namnet tas över när en soldat dör, det är tydligt. Det betyder inte per automatik att torpet övertas av den nye soldaten men det kan vara så ibland. Det hände även att soldaten övertog soldatänkan. Anders Kroks son, Trumslagaren Anders övertar nr 46 någon gång 1809-1811, bosätter sig exempelvis 150 m från fadershuset och vad jag förstår via bouppteckningen så får änkan bo kvar i soldattorpet(där det hänvisas till ett testamente). Därefter övertas Krokstorpet av den yngsta dottern Annas familj, vars son soldaten Anders Larsson Lif nr 45, gett namn till torpet idag. Den tidigare soldaten Krok som dör 1790 hade samma nummer 46 men kanske inte bodde på samma plats.
 
Det är mycket text att läsa och jag är dålig på gammelsvenska. Bara Laga skiftet bestod av 480 sidor handskrivet. Jag skickade ut frågan här med förhoppning att någon annan läst, eller vet vart man hittar, det jag söker. Jag letar konstant i allt som verkar intressant men saknar systematik. Borde nog gå en kurs...
 
Ortnamnsregistret visar ett Krokstorp i Mörtsjö och det kan verka logiskt då Anders var soldat för Vallsta OCH Mörtsjö men jag hittar ingenstans att han var bosatt i Mörtsjö. Det var vanligt att soldaten hade en placering på annan ort än där han bodde.
Torpet i Vallsta kallas i Laga skifte för Krokstorpet och i Ort.reg. står det på Lifstorpet: tidigare Krokstorpet. Därav är jag ganska säker på att det är rätt torp vi sysslar med MEN bodde Anders där när Jonas Wallström föddes? Det är frågan jag söker svar på. Alltså, bodde han där 1798? Det kommer att ha stor betydelse för detta torps framtid om jag får gissa. Jonas Wallströms stuga, som han flyttade till när han kom hem från tiden han jobbat med hovmålaren i Stockholm, låg även det 150 m från föräldrahemmet men har tyvärr brunnet ner. Är det som jag tror så ligger barndomshemmet kvar och skulle kunna bli föremål för en dendrokronologisk utredning. För detta krävs lite mera tyngd i argumenten såsom exempelvis dokumentation.
 
Jaja, det är kanske lite långsökt detta men nu är jag en gång sådan att jag har svårt att släppa ett spår som skymtar en lösning.
 
Ha det gott.
 
(Meddelandet ändrat av Isildea 2015-12-15 13:18)
 
(Meddelandet ändrat av Isildea 2015-12-15 14:09)