NULL Skriv ut sidan - Amiralitetslöjtnant

Anbytarforum

Titel: Amiralitetslöjtnant
Skrivet av: Bengt Nilsson skrivet 2001-11-13, 14:18
Om Haijock.  
 
Börjesons bok är bra, men man ska tänka på att den bara upptar dem som fick sin första officersfullmakt under perioden 1700-1799. Alltså saknas åtskilliga av dem som var verksamma inom flottan under början av 1700-talet. Förutom de Haijockar som nämns av Börjeson fanns åtminstone ytterligare en, David H. död 1700. Han ska enligt Lewenhaupts Karl XII:s officerare ha varit far till Alexander H.  
 
För övrigt finns det på Krigsarkivet ett manuskript till en liknande matrikel över 1600-talets officerare. Där lär du kunna hitta mer om David Haijock. Ibland flottans handlingar finns förmodligen också åtskilliga brev från dessa tre.
 
Jag har under några år hållit på att forska kring en av flottans högre officerare under den senkarolinska tiden. Bland annat håller jag på med att försöka ställa samman en någorlunda pålitlig matrikel över officerskåren under slutet av 16- och början av 1700-talet, bland annat för att något överbrygga problemet med Börjesons verk. Jag har under de här åren samlat på mig diverse anteckningar, litteratur, artikelkopior etc så jag kan kanske bidra med ett och annat tips ifall du så önskar.