NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2013
Skrivet av: Varg Stening skrivet 2013-07-31, 21:36
Jag söker en Lars Jönsson född i Risinge Sn. 1746-08-31 som någon gång 1773 bosätter sig i Tingstad, (E) på Hollstad Udde. Först heter han Jönsson och är dräng, sen heter han Jönsson och är torpare, sen hittar jag honom som Lars Stening, Profossen i Norrköping, Profossen på Hållsta osv. Samtidigt hittar jag honom som Lars Jönsson-Stening på ett dop-protokoll och till sist bara som Lars Stening Häradsprofoss när han dör 1829-05-15 i Tingstad.
 
Någon gång under den här resan antar jag att han har gjort militärtjänstgöring och fått namnet Stening. Han är torpare på gården Sten på Hollstads egor i Tingstad, Östergötland så jag gissar att namnet kommer därifrån. Jag har letat i Östgötaregementena men jag vet inte vilket år jag ska leta i och det är ett antal rullor att gå igenom så jag känner att det kommer att bli svårt. Han flyttar in från S:t Johannis församling 1773 enligt ett husförhör men från det året hittar jag inget i S:t Johannes om flyttar, året saknas helt enkelt. S:t Johannes är ganska stort på den tiden så jag vet inte ens var jag skulle leta om jag hittade det.
 
Jag har sökt i NAD, SVAR och AD. Hur och var hittar jag denne man i rullorna?
Eller kan det vara så att han blev profoss i det civila och tog sig ett namn utanför det militära? Han var inte profoss i Östgötaregementet som jag förstår det, dessa finns ju tydligt angivna i mönsterrullorna.
 
(Meddelandet ändrat av vargenstein 2013-07-31 21:38)