NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 november, 2013
Skrivet av: Gunnar Ståhl (Gunnars) skrivet 2002-12-25, 22:24
Kronprins 1849 var blivande Carl XV (kung 1859-1872). Han var hertig av Skåne och genomgick officersutbildning från 1843 (var?). En nära vän till kung Carl var Henning Hamilton (1814-1889), som från början var artillerist vid Svea artilleriregemente, senare lärare vid högre artilleriläroverket i Marieberg. Henning H. var uppvaktande hos hertigen av Skåne 1843- .., följeofficer(?) till kronprins Carl vid dennes resor. År 1847 blev Henning H. major i armén och stabschef vid livgardesbrigaden (!). Han var chef för kronprinsens stab 9/12 1847 - 1852.
Någon kronprinsens livgarde (=artilleri) har jag inte själv hört talas om, däremot har jag en bild framför mig med Karl XV framför en mindre fältpjäs. - Kanske kan ovanstående ge något uppslag i Ditt sökande! Någon möjlighet till sammankoppling borde det ge. [Uppgifterna hämtade ur Elgenstierna, adelns ättartavlor; Sverige och dess regenter under 1000 år; Krigsarkivets beståndsöversikt på artilleri eller livgarde m.m. har preliminärt inte gett något napp.]
Uppgift om Livgardesbrigaden och om vilket regemente som Carl XV utbildades vid eller tillhörde torde finnas i Arméns rulla (över officerare) för åren 1843-1852. Eller så kan någon kanske - med dessa idéer - lösa knuten.