NULL Skriv ut sidan - Skeppet Sofia Albertinas förlisning 1781-08-21

Anbytarforum

Titel: Skeppet Sofia Albertinas förlisning 1781-08-21
Skrivet av: Lennart Altin skrivet 2015-06-07, 21:20
Hej igen.
 
Nej, någon bok i ämnet känner jag inte till, annat än ordboken om flottans olika termer som finns på Krigsarkivet. Eftersom jag bara behöver kvista över dit, så har jag inte skrivit upp dess namn eller författare.
 
En ordinarie båtsmannen uppfordrades till tjänstgöring med viss tids mellanrum. Års eller sommartjänstgöring. Däremellan vara hemma och göra barn eller på eget bevåg arbeta med något i grannskapet.
 
För norrlands ordinarie båtsmännen och i fredstid är det främst Stockholms station som det är fråga om.
Vägen dit var att marchera och gå fot om fot.
Först från år 1844 har min båtsman fått åka däcksplats på hjulångare fram och tillbaka. Fast endast isfri tid.  
 
Något som är nödvändigt att läsa är inmönstringsrullan, eftersom annars kan en annan obefordrad  
eller fördubblingsbåtsman tagit platsen och även den ordinaries hela namn.                    Till och med dö i annans namn.
 
Båtsmännens uppfordring på flottiljen var att få den att fungera.
Från timmerman på varvet till olika vaktställen, ringarekammaren eller att sopa gården.
Öva på flottans olika flytetyg till att hugga kronans ekar till skeppsbyggen.
 
Ser att din båtsman antogs 1760. För tiden för Pommerska kriget finns den viktiga rekryterings och
avräkningsrullan på ett särskilt ställe.
 
KrA:
Stockholms station 1758-1824
Kammar och sjömilitiekontoret
Ell:1 och 2
 
Din båtsmans tjänsteställen är antagligen olika vakthållningsplatser.
 
Hälsningar Lennart