NULL Skriv ut sidan - Skeppet Sofia Albertinas förlisning 1781-08-21

Anbytarforum

Titel: Skeppet Sofia Albertinas förlisning 1781-08-21
Skrivet av: Christer Edenfjord skrivet 2015-06-06, 08:50
Hej Fredrik!
 
Vilket sammanträffande!  
 
Jag har länge letat efter min mf mm mm:s far och fann honom bara för någon månad sedan. Det visade sig vara kronobåtsman No 114 Johan Ersson Grön i Andra Västernorrlands båtsmanskompanis 1:a del, med rusthåll i Junsele.  
När jag följt honom i båtsmansrullorna ett tag framgick det att han var med på Sophia Albertinas sista resa och omkom vid förlisningen och därmed har jag lagt en hel del tid på skeppet och den sista resan förutom Johan Gröns liv i Junsele och tjänstgöringar på Galärvarvet.
 
Jag har ännu inte hittat någon förteckning på överlevande mera än vad som nämns i Christer Fredholms artikel i ”Tidskrift i sjöväsendet” Nr 2 2001 ”Linjeskeppet Prinsessan Sophia Albertinas förlisning vid Texel den 20 augusti 1781” sid 180 - 184. Han nämner ”en lärstyrman som hette Anders Forsman, en högbåtsman, två korpraler, fem volontärer, tre soldater och 19 båtsmän”.  
Bland källorna anger han bl. a. ”Konteramiral C.G.Grubbes rapporter 1781”  och där kanske finns mera att hämta. Troligen bara tillgänglig på Krigsarkivet (har inte kollat ännu).
 
Den källa Du nämner, Film Wa 2283 vet jag inte alls vad det är, men är heller ingen expert på området.
 
Som Du förstår har jag ju lagt min tid på att utreda norrlandskompaniernas medverkan, men ett möjligt alternativ är väl kanske att jämföra expeditionsrullan från 1781 med båtsmansrullorna från 1783 -1803 för Södermöre som ju finns på SVAR: ”SE/KrA/0500-0503/0503/036/IV/49” .
Då kanske man kan se om några av de 43 båtsmännen från Södra Möre som mönstrades ombord återkommer vid senare mönstringar. 4 av dem fördes sjuka i land före avseglingen (och före eldsvådan) och en, No 266 Joen Målberg av 2:a Compagniet, anmäls ”Saknad efter Eldsvådan den 5 Junii.” men det har Du väl själv sett.
 
Hittar Du andra källor eller uppgifter omkring denna händelse vore jag tacksam att få ta del av dem!
 
Med vänlig hälsning
Christer E
 
(Meddelandet ändrat av chrede 2015-06-06 08:54)