NULL Skriv ut sidan - Rullor 1620-1723 (äldre indelningsverket)

Anbytarforum

Titel: Rullor 1620-1723 (äldre indelningsverket)
Skrivet av: Hans Kihlström skrivet 2012-11-27, 19:12
Anders Linnarsson Svenske i rullorna före 1723.
 
Tack Niclas. Inte förrän nu har jag hittat ditt register över rullorna 1620-1723. Det underlättar betydligt. Men ändock hittar jag inte det jag var mest angelägen om. Anders Linnarsson Svenske står i t ex domboksprotokollen som ryttmästare från c:a 1656. Det finns också uppgifter om att han ruinerade sig på att sätta upp hästar och ryttare i Karl X:s danska krig. Hans begravningsvapen säger att han var ryttmästare vid Wermlands Cavalleri. Något sådant förband går inte att hitta i rullorna. Men i protokoll från Gillbergs härads tingsrätt vårting 1676 sid 5 framgår att Erik Jonsson från Kålsäterud i Långserud tjänat som corpral vid Wermlands Cavalleri  under Anders Linnarsson Svenske. Vid Wermlands Cavalleri har också tjänstgjort Johan Gabrielsson Sparfvenfeldt, han skall t o m ha blivit regkvm vid detta förband för att sedan återfinnas i Livregementet till häst. En annan som tillhört förbandet var kornetten Erik Karth.
 
Anders Linnarsson hittar man under åren 1633-36 i Överste Thomas Thomsons regemente (Närke- Värmland)men inte som ryttmästare 1657 -60. Jo, i rullor över adelns rusttjänst som inte hava tjänstgjort i Danmark 1658-59 finnas han med, men inte i något förband.
 
Har jag missat något? Eftersom Erik Jonsson har tjänstgjort under honom bör han ju hafört befäl nån gång som ryttmästare.