NULL Skriv ut sidan - Rullor 1620-1723 (äldre indelningsverket)

Anbytarforum

Titel: Rullor 1620-1723 (äldre indelningsverket)
Skrivet av: Jonas Magnusson skrivet 2009-03-24, 22:16
Jag har fått ett nytt uppslag till var jag kanske kan söka mina saknade ryttare från Eksjö. I boken Kungl. Smålands Husarregementes Historia står bland annat följande:
 
Sid 51. I maj 1655 samlade överste Oxenstierna sitt regemente i Kalmar, där det mönstrades inför det förestående fälttåget. Enligt kungens bestämmelser skulle en mindre styrka kvarstanna i landet.
 
Sid 54. Danmark skulle anfallas från två håll. Medan kungen skulle bryta in över den danska sydgränsen skulle riksdrotset Per Brahe med en styrka tränga över gränsen mot Skåne och Halland.
Smålands regemente till häst kom att ta del i båda dessa aktioner. Fältregementet följde kungen, medan det hemmavarande regementet ställdes under Per Brahes befäl.
 
Här framgår det alltså att en del av Oxenstiernas regemente blir kvar hemma och min tanke är att det kanske är där ryttarna från Eksjö kan finnas. Men min fråga är under vilket regemente skall jag söka? Jag har gått igenom registret som Niclas så tacknämligt lagt upp och jag hittar ingen passande notering om något regemente under Per Brahe vid tiden 1655, vare sig under Småland/Kavalleri eller på något annat ställe. Är det någon som kan veta något om detta?
 
Mvh
 
Jonas Magnusson