NULL Skriv ut sidan - Rullor 1620-1723 (äldre indelningsverket)

Anbytarforum

Titel: Rullor 1620-1723 (äldre indelningsverket)
Skrivet av: Jonas Magnusson skrivet 2009-03-13, 09:30
Jag har nu börjat gå igenom rullorna rörande Smålands Ryttare för tiden 1655-1660, dvs regementena under Erik Oxenstierna och Hans Georg Mörner. Jag har dock stött på patrull. Mitt intresse finns i Eksjö som ligger i Södra Vedbo härad.
 
Det var inte särskilt svårt att hitta delar i dessa rullor som handlar om just Södra Vedbo härad, men när jag började söka efter Eksjö blev det värre. Jag blev även förvirrad av att jag kunde konstatera att det fanns tio stycken socknar listade i rullorna, vilket stämmer överens med verkligheten, men ingen av dessa socknar var Eksjö. Det fick sin förklaring i att även Björkö socken är enrollerade under Södra Vedbo då BJörkö har varit en så kallad skate i denna härad.
 
Men det innebär att Eksjöborna inte har stått att finna!?
 
Jag börjar då ifrågasätta mitt eget resonemang som lett fram till att jag söker i just dessa rullor?
 
- Enligt mantalslängden 1655 bor i den gård jag arbetar med två män med hustrur.  
- 1656 bor där två ryttarhustrur och det dyker inte upp någon man i längden förrän 1659.
- Detta är under denna period som Karl X härjar som värst i norra Europa.
 
Därför har jag antagit att de två ryttarna är en del av Smålands Ryttare vilket är det regemente som ligger närmast till hands.
 
Men har jag tänkt fel här? Kan dessa ryttare från Eksjö vara enrollerade på annan plats?
 
Är det någon som kan ge mig en knuff i rätt riktnig vore det väldigt uppskattat!
 
Mvh
 
Jonas