NULL Skriv ut sidan - Rullor 1620-1723 (äldre indelningsverket)

Anbytarforum

Titel: Rullor 1620-1723 (äldre indelningsverket)
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2009-02-18, 18:10
Smålands Ryttare
Eftersom jag för några år sedan befann mig i samma situation som Du Jonas, vill jag dela med mig av mina erfarenheter, men samtidigt betona att jag inte är särskilt kunnig i ämnet militära rullor.  
 
Börja med att glöm de s k Smålands ryttare som beteckning i rullorna. Förbanden betecknas sannolikt under den här tiden med chefens namn. Detta är förhållandet när det gäller Östgöta ryttare under tiden 1622 - 1678 och sannolikt längre. Möjligheten att det är samma förhållanden med Smålands ryttare bedömer jag som stor- men jag kan ha fel.
 
- Låna volymen Regements- o regementschefsreg 1620-1723 (kortnummer, min anm) S 0219 12 (fische, min anm) vilket är ett register; Dock ser jag nu att samma register i NAD förefaller heta SO 0219 (sic!).
 
I Min kopia av ett SVAR-blad(?) betitlat Rullor 1620-1723 (med övre vänster hörnnotering 3. 2. 2) anges i förhållande till denna volym:
I detta register uppsökes roterande el. indelta regemnten (förband) på landskapets (länets) el. chefens namn. Värvade regementen sökes i allmänhet på chefens el. i vissa fall på regemnetets namn ( såsom Gula regementet, Koloniregementet).
 
Troligen finner Du i detta register en översikt med rullhänvisning. I fallet med Östergötland har jag en kopia av vad jag tror är ett utdrag av registret. Det ser ut på följande sätt (beskuret):

(https://forum.rotter.se/discus/messages/370865/204046.jpg)
 
Utifrån registret kan man sedan leta sig fram till volymen under:  
Arkiv: Rullor -1723  
Serie: RULLOR-1723  
Referenskod: SE/SVAR/KrA-141010003/D1  
 
Fortsätter instruktionen med bild nedan.