NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2013
Skrivet av: Gunilla Brolund skrivet 2013-02-15, 19:25
Hej,
 
Jag försöker spåra en Karl Hjalmar Hagman, som ska vara född i Göteborgs Garnisonsförsamling 6/6 1863. Följande har jag hittat:
 
Jag hittar honom första gången i Hfl Göteborgs Haga AI:3 1883-1887 sid 1147 + inflyttningslängd Göteborgs Haga BI:1 1883-1894 sid 348, där han sägs ha flyttat in från Varberg 22/2 1886. Jag hittar honom dock inte i i Varbergs stadsförsamlings utflyttningslängd, så jag har tyvärr inte lyckats spåra honom bakåt.
 
Jag letade i födelseboken för Garnisonsförsamlingen, och hittade en Karl Hjalmar, son till artilleristen Henrik Kask. Det står inskrivet i födelseboken att han är född 6/6, det är dock ändrat till 6/7 (FB Göteborgs Garnisonsförsamling CI:15 1861-1867 sid 165).
Jag kan inte följa familjen framåt, för jag vet inte hur man hittar i Garnisonsförsamlingens böcker.
 
Det är inte säkert att det är rätt Karl Hjalmar - efternamnet stämmer ju inte. Men han kanske bytte namn? Han kanske inte ville bära ett soldatnamn? Han bodde i Haga, kanske var det därifrån han tog namnet.
 
Finns det någon som kan hjälpa mig att hitta Karl Hjalmar Hagmans föräldrar? Jag vore väldigt tacksam.
 
Hälsningar,
Gunilla