NULL Skriv ut sidan - Flyttning av svenska soldater till Finland

Anbytarforum

Titel: Flyttning av svenska soldater till Finland
Skrivet av: Birgitta Almqvist (Gittan) skrivet 2003-02-03, 15:46
Den 25 april 1833 de oä tvillingarna Anders och Petter,Mosjötorpet, Råstorp 123, Risinge sn.(E).  
Drängen Jon Jonsson tog på sig faderskapet, och pojkarna fick namnen Anders resp. Petter Jonsson Bjur. Jag har inte från SVAR mikrokort över födda/döpta ännu inte lyckats utläsa moderns namn.
 
Lifgrenadieren Anders Jonsson Bjur gifte sig med Sofia Ulrika Wadström, dotter till snickaren Pehr Wadström o hh Maria Andersdotter, Asker sn. Närke och blev far till min morfar Karl Albert Andersson Bjur, f. 23/12 1868.  
 
Petter for till Finland (vet inte när) för att delta i ett - sägs det - finskryskt krig. Han kom aldrig åter. En kamrat till honom tog med sig en knapp ur hans uniform och gav till en i Ringarum boende dotter-dotter till hans bror Anders, kanske, som ett bevis för att Petter hade omkommit i kriget.
 
Det finns rätt många Bjur som kommer från Finland att döma av inlägg i Rötter. Kan dessa möjligen ha med Petter Jonson Bjur att göra, dvs påbörjade han en ny gren av släkten Bjur?  
 
Går det att med de knappa uppgifter jag har lämnat, säga något om soldaten Petter Jonsson Bjur och hans öden i Finland.  
 
Birgitta