NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 15 oktober, 2013
Skrivet av: Solveig Gavik Husar skrivet 2012-12-03, 23:04
Hej Christina. Tack för ditt svar. J
Jag hade ingen aning om att han redan så ung var bosatt i Borås därav har jag faktiskt inte sökt i Sveriges befolkning då jag trodde han den tiden var bosatt i Göteborg och Göteborg har om jag inte minns fel inte alla personer sökbara i Sveriges befolkning.  
 
Jag har nu kikat lite snabbt på detta. Pojken heter Essen och den äldre mannen heter von Essen. Jag har nu även hittat von Essen född 1806 bosatt i Skaraborg under 1840-talet. Kom senare till Borås. Han hade bara 2 döttrar födda 1844 och 1846 (Kan inte se att han hade någon son) Den ena dottern gift och bosatt i Mariestad senare. Den andra har jag inte hunnit följa ännu. Man kan bara gissa och spekulera om den von Essen som var född 1806 kunde vara far till pojken som föddes 1874? Möjligen kan han vara morfar eller farfar som tog sig an barnbarnet som fosterbarn på äldre dagar men jag får försöka följa båda döttrarna istället och se om någon av dem varit i Göteborg en period och fött denne son.
 
Det finns en annan släktforskare (fann jag nyss) på nätet, som har med Reinhold Arnold von Essen född 1806 i Ystad.
http://family.olofpark.com/000/0018/035.htm
 
Gåtan kanske löser sig till sist.