NULL Skriv ut sidan - Slaget vid Lund (1676)

Anbytarforum

Titel: Slaget vid Lund (1676)
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2008-01-22, 07:32
Det finns som tidigare påpekats en bok som heter just Slaget vid Lund -Ett mord och icke ett fältslag av Claes Wahlöö & Göran Larsson (Historiskt media, Waallin & Dalholm, Lund 1998; ISBN: 91-88930-38-6) vilket är den bästa skrift om slaget och bakgrunden.  
 
När man påtar sig en registrering av alla som deltog i slaget vid Lund så tolkar jag detta som alla meniga såväl som de betydligt färre officerarna, såväl svenskar som danskar. Då bör man ha klart för sig att svenska militära styrkan bestod av ungefär 2000 fotfolk (infanteri) och 6000 beridna (kavalleri och dragoner). Härtill kom en stor tross för att serva de övriga. Inalles uppgick styrkan till högst 9000 man på den svenska sidan.
Den danska hären var större än den svenska och bestod av 13 000 stridande (ca 5000 var fotfolk, ca 1300 ingick i matrosbataljoner (fotfolk) och 6000 var beridna (kavalleri och dragoner). Härtill kom tross och den danska armén bestod alltså totalt av ca 14500-15000 man enligt Wahlöö & Larsson (1998).
 
Det finns manskapsrullor på regementena som ingick och dessa går i stort att rekvirera ss mikrofilm/mikrofiché ifrån SVAR (regementena nämns i Wahlö & Larssons bok). En registrering av alla som deltog i slaget vid Lund innebär alltså en registrering av minst 22 000 man. En inte liten uppgift, vilket man bör inse innan man tar sig an ett sådant företag som amatör. Att efterfråga vilka enskilda personer som deltog här på anbytarforum är alltså inte det första man ska göra (om det nu inte är enbart officerare förstås, vilket också merparten av svaren ovan visar) vid en registrering utan checka de militära rullorna. I vilka primärkällor dessa nämns är alltså också viktigt - långt viktigare än födelsedata då dessa sistnämnda i stort sett mer exakt saknas för 1600-talets enskilda individer (kyrkböckerna börjar i allmänhet föras först 1688). Nu hoppas jag inte jag lagt smolk i glädjebägaren, men jag anser att man bör inse problematiken och hur man möjligen jobbar effektivast med ett dylikt projekt.
 
vänliga hälsningar,
Niclas Rosenbalck