NULL Skriv ut sidan - Slaget vid Lund (1676)

Anbytarforum

Titel: Slaget vid Lund (1676)
Skrivet av: Leif Persson skrivet 2008-01-21, 22:27
Jonas, det verkar vara ett stort ämne du tagit dig an..  
Antar att du redan har hittat en hel del om de som var med i slaget eller stupade där. Jag har (som en sorts anknytning till en annan tråd jag nyligen var inblandad i) en anfader som överlevde slaget men blev illa blesserad, Jakob Abraham Stierncreutz (ca 1637-1714), som då var fänrik under Burghausens karelska dragonregemente och sedan utnämnd till löjtnant den 22 januari 1677 och senare ryttmästare och majors avsked.
 
I övrigt är det en av mina anmödrars bror Arvid Samuelsson (Wildeman nr 89) som dog i slaget, löjtnant vid samma dragonregemente, liksom hans svåger (och en bror till en annan ana till mig) Lennart Hästesko, som tidigare var vid Burghausens regemente men kapten vid Bubergs reg...  
 
Övriga jag har i min släktdatabs som stupade vid Lund är löjtnant Johan Tallberg (vars son var gift med en dotter till ovan nämnda Stierncreutz), och överstelöjtnant vid Baranows värvade dragonregemente Carl Brunow (gift med Christina von Lode) samt Jurgen Johan von Lode som var överstelöjtnant vid fördubblade adelsfanan eller greve Lichtons regemente. (lite kuriosa, men nämda J A Stierncreutz var brylling med Robert Lichton, vilket gör ett ev släktskap rätt intressant, men det är en annan tråd..!)