NULL Skriv ut sidan - Slaget vid Lund (1676)

Anbytarforum

Titel: Slaget vid Lund (1676)
Skrivet av: Ulf Sawert skrivet 2008-01-18, 21:24
Jag håller med dig Allan, att diktaturstyre är helt förkastligt, detta visade sig ju särskilt tydligt under sonens - Karl XII - styre. Han var ju bara 15 år då han fick makten och sådant kan ju vara direkt livsfarligt för en nation - Bielke fick ju bl. a. erfara detta! Han gav sig aldrig utan skulle fortsätta att kriga i alla väder trots att landet förlorat 200 000 man och var helt ruinerat! Sedan kom ju också en reaktion på detta envälde...nämligen frihetstiden.
 
Om vi återgår till slaget vid Lund...så tror jag att Karl XI närvaro i slutstridden KAN ha varit avgörande för den svenska segern! Kanske hade utgången blivit en annan om Kristian V varit kvar hos sin armé? Nu tror jag ändå inte att Danmark hade kunnat behålla Skåne i det långa loppet även om de vunnit detta slag...Sverige var nu en gång för alla på väg att gå om Danmark som nummer 1 i Norden, både befolkningsmässsigt och industriellt. Man kan göra en jämförelse med det framväxande Ryssland som i längden blev för stark för den svenska försvarsmakten.
 
Nej, tacka vet jag mera humana kungar som...Karl XIV Johan!
 
Vänligen
 
Ulf Sawert