NULL Skriv ut sidan - Slaget vid Lund (1676)

Anbytarforum

Titel: Slaget vid Lund (1676)
Skrivet av: Bengt Rydh skrivet 2008-01-15, 21:24
Denna diskussion är intressant och handlar ytterst om vilka referensramar och värderingar vi ska använda oss av när vi analyserar ett historiskt skeende. Ibland är det lätt (...jag vet av egen erfarenhet) att hamna i fällan att ta vår samtid som referens. Att försöka skapa andra mer historiska referenser är dock svårt även det då vi aldrig säkert kan veta.  
 
Här följer några exempel som jag snappat upp:
 
När en av mina förfäder, regementsskrivaren Sven Joensson, får en gård i donation av kronan 1649 inleds det av drottning Kristian utfärade brevet:
Vi Christina med Guds nåde Sveriges Götes och Vendes utkorade drottning och arvfurstinna, storfurstinna till Finland, hertiginna uti Estland och Karelen, fröken över Ingermanland...
 
Från denna titel är det uppenbart att drottning Christina anser sig härska över något mer än bara Sverige. Att tala om en nation Sverige bestående av svenskar blir svårt i detta perspektiv.
 
Ett annat exempel, där samme regemenstskrivare är inblandad, kan hämtas ur Västbo dombok HT1657 där kyrkoherde Krok beskyller regementsskrivaren att  han fördröjer knektar ifrån vår arme, som föres och utstyrder är emot våra fiender Jutarna i Danmark. Detta skulle kan kanske tolkas som nationalistiskt där en nation eller åtminstone folkgrupp pekas ut.
 
Min slutsats är att vi måste ödmjuka och undvika tvärsäkerhet. Under alla omständigheter krävs stor försiktighet med de referensramar vi använder.