NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2007
Skrivet av: Henrik Törnqvist skrivet 2007-09-29, 14:21
Hej!
 
Nu vet jag inte alltid om jag lever som jag lär, men om vi ser till Genline så brukar jag nog försöka skriva både GID och volym (hos Genline). Klickar man t.ex på Bokmärken ? Lägg till Bokmärken och i textrutan där man får skriva in bokmärkets namn markerar jag texten, för att sedan klipp och klistra den (sedan trycker jag avbryt såvida det inte är något jag behöver spara). Då har man ju med sig t.ex:
 
24.45.39600,  [Kopparberg]  Norrbärke,  E:1, Vigsel, 1734 - 1812, 0/0,  Bild 86 av 121
 
Detta borde ju vara fullt tillräckligt även om volymen inte alltid stämmer (som flera påpekat), men då har man i alla fall aktuellt årtal som man kan gå efter. Givetvis vore det bästa om Genline ändrade så att rätt volymbeteckning infördes för de som misstämmer idag.
 
SVAR har ju förhoppningsvis alltid rätt volym, men där finns istället inget, enligt vad jag vet eller sett, smidigt sätt att hoppa direkt dit man ska. Där brukar jag (förutom volymbeteckningen) istället notera både det sidnummer som finns i boken och det sidnummer som används i DjVu-programvaran. Detta tycker i alla fall jag är otroligt krångligt och därför använder jag bara nästan bara SVAR till svårlästa bilder där Genline oftast är klart sämre.
 
Kan man inte komma överens inofficiellt, för att undvika att folk hamnar i luven med varandra, att visst GID i all ära men samtidigt ange vilken typ av bok, årtal samt sida? Det blir ju ganska bökigt om man själv ska sitta och ta reda på hela tiden ifall den volymbeteckningen är fel hos Genline. Då är det väl ingen med Genline som vill besvara frågor där man måste ange källa?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro