NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2007
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2007-09-29, 10:17
Jovisst, frågaren hade efterlyst genlinehänvisningar. När jag har bråttom så skriver jag så här ibland, eftersom jag svarar på frågor som paussysselsättning under arbetet. Speciellt när två eller flera hjälps åt att leta och utbyter GID-nummer för att det ska gå snabbt så fungerar det bra. Använder jag AD-online eller Svar så måste källhänvisningen utformas på ett annat sätt, fortfarande med angivande av vilken källa det är - de varierar ju som tidigare påpekats. Det är för mycket negativ polisverksamhet på AF - det finns ett ideal för källhänvisningar men det är till syvende och sidst upp till den som skapar sitt släktträd att använda, inte för den som svarar att till varje pris vara lärare med rödpenna och pekpinne. Jag ägnar hela mina dagar åt att undervisa studenter om just källhänvisningar och även där så är det upp till slutanvändaren, alltså studenten, att i det finala manuset ha använt korrekt skrivna källhänvisningar enligt mall. Vad som är korrekt varierar med ämne, tidskrift, syfte och målgrupp. Alternativet är ju att sluta svara på frågor eller hur? Allt fler gör det också, slutar alltså, pga den negativa stämningen på AF. Och då har vi inte uppnått något positivt.