NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2007
Skrivet av: Christian Andersson skrivet 2007-09-28, 11:11
Hej Eva.
 
Där har du nog fel ändå. Läshjälpen är inte till för Genline-frågor och har aldig varit så. Läshjälpen är till för att vi ska kunna hjälpa varandra att tyda svårlästa kopior av originaldokument oavsett vilket medium man har hämtat bilden ifrån, alternativt vilken volym man hänvisar till.
 
De diskussioner som är avsedda för Genline-frågor ligger under rubriken Anbytarforum: Källor: Genline - Kyrkböcker på nätet
 
Resten av forumet är inte heller till för Genline-frågor även om det kan verka så när man läser en hel del inlägg här och var.
 
Du såväl som jag vet mycket väl att det fanns kopior av originaldokument även före Genlines tid. Att DigiArkiv och Arkiv Digital nu har kommit in på marknaden gör ingen principiell skillnad, bara kvalitetsmsässig. Den förbättrade kvalit?n hos de nya aktörerna gör det möjligt att tyda text som är helt  omöjlig att läsa på Genline-kopiorna. Om vi nu får veta var vi ska titta förstås.  
 
Din kommentar om mina förslag till förbättringar väljer jag att inte besvara. Den hör knappast hemma i den här diskussion som handlar om källhänvisningar på forumet.
 
Mvh Christian