NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2007

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 september, 2007
Skrivet av: Christian Andersson skrivet 2007-09-27, 00:16
Hej Stig-Ove!
 
Så här står det i anvisningarna för läshjälpen som flertalet av frågeställarna förmodligen aldrig har tittat i:
 
Lägg upp rubrikerna enligt principen: Socken, typ av bok, årtal, samt GID-nummer (när du känner till detta). Ordet 'Genline' behöver aldrig skrivas då man ändå ser att det finns på Genline om det finns ett GID-nummer med..
 
Inte ett ord om sidhänvisning eller annan precisering när sidnumrering saknas.
 
Det verkar som förbundet inte har förstått eller kanske inte vill förstå att det finns andra aktörer än Genline på marknaden. Varför ska man ange ett kryptiskt GID-nummer och inte numret på t.ex. mikrokort eller mikrofilmer.
 
Jag har mina original på mikrofilm, mikrokort och numera också på en del av DigiArkivs förnämliga CD-skivor. Allt sorterat efter volymbeteckning både i hyllan och i datorn. Jag har även tillgång till en skiva med militaria från Arkiv Digital, där är varje bild föredömligt indexerad med volymbeteckning och pagina.  
 
Efter vad jag har förstått så har Arkiv Digital samma förnämliga indexering på AD Online. Och dessutom bilder av högsta kvalit?. Tyvärr täcker de inte in mina områden. Ännu!
 
Med lite klarare direktiv hade vi möjligen sluppit eländet med enbart hänvisning till GIDnr.
 
Under nuvarande omständigheter är det meningslöst för mig och många andra att ens titta under rubriken Läshjälp för att se om det är något man skulle kunna hjälpa till med att tyda.  
 
Mvh Christian Andersson