NULL Skriv ut sidan - Raduraksti

Anbytarforum

Titel: Raduraksti
Skrivet av: Agneta Berghem skrivet 2015-03-16, 07:44
Du är verkligen fenomenal! Tack för att du hjälper mig med den svåra tydningen! Inte heller postkommissarskan Walthers dödsdatum kan jag läsa:
 
Ogers Postierung die Frau Post Commissarin Margaretha Elisabeth Walther verwitttwet (?) Rohr, geboren Groschoff starb xx März beg d 28 xx, 51 J: alt
Uexk?ll (Ikskiles) »1764-1833 German, Communicants, Born, Married, Died, Seite 1033 Bild 84/134
 
Inte heller vilket datum dottern Elisabeth Margareta föddes:
Dopdatum verkar vara 30 September; xx Post Comissaire Joh. Heinrich Walther u dessen Ehefrau Margaretha Elisabeth Grosschoff Tochter Elisabeth Margaretha.  
Pathen: Karin (?) xx Joseph (Kan du läsa några vittnen? Ibland är de intressanta ur släktforskarsynpunkt)
Uexk?ll (Ikskiles) »1764-1833 German, Communicants, Born, Married, Died, Seite 728 Bild 49/134
 
Inte heller datumför Sophia Henrietta Amalia:  
Dopdatum verkar vara 17 Januar; xx Post Comissair J H Walther Oger Relais u dessen Ehegattin Margaretha Elisabeth Groschoff Tochter Sophia Henrietta Amalia
Pathen: xxx  
Uexk?ll (Ikskiles) »1764-1833 German, Communicants, Born, Married, Died, Seite 732 Bild 51/134 (överst)
 
Det här med Danzig verkar spännande men det finns 20 församlingar! Vi får ser under vilka villkor man får tillgång till dem!
 
Så kan jag berätta att jag på Bemoll-sidan hittat Andreas Eduard Bemolls pappa Christian Andreas Bemoll i dopboken (väldigt vackert skrivet):
Pathen: Herr Kastutjen (?) Carl Berned, Ludwig Nissen Artzt der Sesea (?) H. George Heinrich H?ckelhaven, Christian Schulz, Christian Bruno, Andreas Kauffmann, frau xx Elisabeth Falck geb. von Ahusen, frau Dorothea Dreiling geb. Spärwal, Magdalena Wilde geb. Fett, Jgfr (Jungfrau) Christina Ridder, Jgfr Anna Margaretha Gäsie.
Riga, St. Petri (Rigas sv. Petera) »1763-1800 German, Born, No 2 Seite 1 Bild 5/573. Se även register Bild 549/573.
 
Christian Andreas pappa, Andreas Bemoll, måste vara den Andreas Bemoll, f 1723-12-17 i Bauska som finns i  
http://personen.digitale-sammlungen.de/baltlex/start.html
Seuberlich, Erich: Stammtafeln deutsch-baltischer Geschlechter  Leipzig 1927
(Wilde, von Wilde, Wilde von Wildemann)
page 488 - Anna Elisabeth Wilde (123) - page 510 not 51.
 
Mvh/Agneta