NULL Skriv ut sidan - Raduraksti

Anbytarforum

Titel: Raduraksti
Skrivet av: Agneta Berghem skrivet 2015-02-22, 11:19
Vilka underbara bilder! Stort tack! Men jag kan inte läsa vad det står på dem!
1) Prospect bey dem H?te (?) Baldohn
2) Die Uexkullsche Kirche, nebst den Ruinen des ehemaligen Schlossxx A.(Anno) 1792
3) a) Die Uexk?llsche u. (und) Ogersche Postirung 34 xx von Riga, 1796
under bilden får jag inget sammanhang, vad står det?
 
3) b) Ueberfahrt der Oger, 1796
Im Sömer (?) ist die Oger xx so klein dass man durchlufern (?) kann xx f?r aber xx, nej jag får inte ihop texten!
 
Jag har hittat följande info om Ykull:
Ikskile (tidigare på svenska Yxkull) är en tätort i Lettland. Ikskile ligger vid floden Daugava, cirka 30 km uppströms Riga. Ortnamnet härstammar från liviskan och betyder, Enby, en, i bemärkelsen räkneord, synonymt med ett, talet 1. Förleden är släkt med orden på estniska och finska för talet ett: '?ks' och 'yksi', efterleden med resp. 'k?la' och 'kylä'.
 
Där omnämns floden Daugava men ej Oger; kanske är det en biflod?
 
Jag håller med om att 1759-04-02 säkert är dopdatum för Margareta Elisabeth Groschoff. Elisabet Kudthen/Kudther fick även barnen: Magnus, dop 1758-01-25, Anna Maria, dop 1762-02-27, Hedvig Catharina, dop 1763-10-23. Hjälper det att tyda namnet? Hon torde vara född omkr 1739 eftersom hon var 43 år vid revisionen 1782 men jag har inte hunnit söka efter henne i Riga.
 
Även rörande sönerna Bemoll handlar det förstås om dopdatum. Men för Wilhelm Heinrich Arnold Bemoll står det väl ge.bn (geboren) 21 Sept? Frågan är om Liborius Bergmann döpt honom eller barnet innan? Vad gäller fadern låter såväl Spediteur som Buchhalter rimligt!
 
Mvh/Agneta