NULL Skriv ut sidan - Raduraksti

Anbytarforum

Titel: Raduraksti
Skrivet av: Christer Kalin skrivet 2015-02-20, 20:06
Ja du, de frågorna är inte lätta att klara av.
 
I revisionslistan 1782 står det helt klart Anna Lovisa Luchten, unverh: (dvs unverheiratet=ogift) 22 år gammal. Det är hennes bror Adam Gottlieb Fromm, som står ovanför. Han var bördig från Dorpat.
 
Elisabeth Groschoff hette nog Kudthen/Kudther. I 1715-1764 Latvian, German, Confirmated, Born, Married, Died, Seite 335 Bild 9/55, finns samma namn blad dopvittnena. Däremot tror jag inte att dottern Margareta Elisabeth var född 1759-04-02, utan att det är dopdatum. Detsamma tror jag om hennes bror Johan Peter.
 
Betr. Andreas Christian Bemoll, så gissar jag att det står Spediteurs. Vad det kan betyda, vet jag inte. Alla fäders yrken/titlar verkar stå i genitiv.
 
Vid sonen Wilhelm Heinrich Arnold Bemolls dop, tror jag att det kan stå Buchhalters. Prästen som skrivit sitt namn på raden ovanför, tror jag hette Liborius Bergmann, en ganska känd person. L och B ser lika ut, men jämför man lite här och där, kan det bli Buchhalters. På nästa uppslag nr 127 står det nog Buchbinders, som jämförelse. Observera att det rör sig om dopdatum. Födelsedatum nämns inne i notiserna.
 
Mycket gissningar från min sida.
 
Med vänlig hälsning
Christer
 
(Meddelandet ändrat av christerkalin 2015-02-20 20:50)