NULL Skriv ut sidan - World War I -Registration Card. Läshjälp

Anbytarforum

Titel: World War I -Registration Card. Läshjälp
Skrivet av: Mats Ahlgren skrivet 2010-08-19, 10:20
Det finns kanske mer att återfinna runt John Charles och hans liv, så jag fortsätter här även om detta kankse ska flyttas till annan rubrik.
Jag tycker det står på ovan nämnda WW1 draft card and han varit i Navy i 10 år (10 Years) och det verkar som ett missförstånd.
 
Dert finns en del text om honom på den ovan nämnda websiten och jag dristar mig till att ifrågasätta om hans resa från Frankrike är som militär. Hans resa på La Lorraine 1919 verkar vara en hemresa, eftersom den betalas av hans arbetsgivare, precis för två personer längre ner på listan (2 svenskar för övrigt). John anges vara sailor (inte seaman, som bruklig rang är i the Navy) och de båda andra är Oiler, smörjare på fartyg betyder det vanligen). Han anger samma adress som vid mönstringen.
 
Vid census 1920 finns en kandidat, J Asplenid (så står det på Ancestry) som är en 30 årig svensk ombord på S/S Buffalo Bridge.  
En J Asplund finns också med på samma båt när den anländer från Nova Scotia den 10 februari, här anges han visserligen amerikan, men han är kort, 5,5, och John var ju inte lång.  Detta kan kanske ge lite mer möjligheter att hitta nya uppgifter