NULL Skriv ut sidan - Uppsala Universitets Matrikel 1700-1750 sid 320

Anbytarforum

Titel: Uppsala Universitets Matrikel 1700-1750 sid 320
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2009-08-23, 14:09
Hej Mathias!
 
Just detta har jag faktiskt själv funderat en del över; Rectore MAGNO BERONIO bör vara identisk med en Magnus Beronius, telogie professor, men jag lyckas inte identifiera honom eftersom jag inte vet vilket år det handlar om.  
 
Just detta sätt att formulera sig, Rectore MAGNO BERONIO, Theol. Professore, a Die XIV Decemb, har jag även stött på i skånska studentmatriklar. Är professorn som nämns i överskriften - i detta fall Magnus Beronius - den enda professor som eleverna närmast efter studerade under, eller var det bara så att Beronius var universitetets rektor det året? Har för mig att det inte alltid har stått just Rector i de matriklar jag studerat, därav min undran.
 
Om jag inte minns helt fel så fanns det från början bara ett fåtal ämnen att studera vid universiten, däribland (?) juridik och teologi. Åtminstone historia och filosofi kom nog inte förrän en bit in på 1700-talet, så man får väl utgå ifrån att de studenter som nämns under t.ex. Magnus Beronius studerade teologi. Finns det någon som har bättre kunskaper i ämnet?
 
Mvh/Markus