NULL Skriv ut sidan - Identifiering av brevskrivare

Anbytarforum

Titel: Identifiering av brevskrivare
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2010-09-23, 14:35
Tacksamma långskott tas även emot Jonas! Har gått bet på detta brevkort, ett av de få som jag inte lyckats identifiera tillfredsställande och gör här ett sista försök. Den nya Sveriges dödbok visar sig vara ett mycket bra hjälpmedel i detta fall och Sveriges släktforskarförbund ska ha heder av detta arbete!
Förnamnet Vesta ser det onekligen ut att stå.  
 
 Har arkivlagt de inkomna breven på förnamn då detta endast framgått. I övrigt har jag gått igenom hundratals brev som nu ligger på rätt littera utifrån efternamnet. Min önskan är att det görs ett brevskrivarregister utifrån det arbete jag lagt ned de sista åren på dessa historiska arkiv vid Linnéuniversitetets bibliotek. Ett publikt brevskrivarregister skulle innebära en väldig viktig ingång till de tusentals brev som finns i Husebyarkiven (som består av åtta delarkiv: Huseby bruksarkiv, med en bilagd samling, av någon bibliotekarie oriktigt kallad Huseby restarkiv, ingenjör Johan Alfred Anderssons arkiv  (med bl a delar av Långviks glasbruks arkiv i Norrland som hamnat i Småland) och så privatarkiven för: George Stephens, Joseph Stephens, Elisabeth Stephens  (f. Kre?ger), Florence Stephens, Maggie Stephens, Mary Stephens  (för henne dock endast en volym), och en Autografsamling som tillhört George Stephens).