NULL Skriv ut sidan - Begreppet måg m.m.

Anbytarforum

Titel: Begreppet måg m.m.
Skrivet av: Birte Boström skrivet 2004-11-27, 13:18
Hej Göran.
Jag har inte gått in och läst inläggen under Visselfjärda, men tolkar släktförhållanden i de två texterna ovan sålunda.
 
Text 1:
Kyrkoherden Johan Simonis änka är Merta Joensdotter. Om hon är mor till hans barn framgår inte.
De i första omgången undertecknande, Tore, Sven Bondasson och Sven i Bromboda, borde väl alla vara gifta med döttrar till Hr. Johan Simonis, och Karin Johansdotter bör väl vara en dotter till Hr.Johan.
Ingrid Nilsdotter borde vara en systerdotter till Merta Joensdotter enligt den efterföljande texten, såvida inte Johan Simonis har varit gift tidigare.  
 
Text 2:
Bonden Isack Jonsson är son till kyrkoherden Jonas Jonae.
 
Isack Jonsson måste vara svärfar till kyrkoherden Johan Simonis.
Jag kan inte få det till något annat än att måg i detta sammanhang är just svärson då svärfadern i texten måste vara Isack Jonsson.
Mitt uttdrag ur texten i moderniserad stavning lyder :
Pastor Hr. Jonas Jonae var, såsom förbemält är, den, vilken detta Biörketorp, till Wislefierda prästbords förbättring  fritt utverkade. Efter dess död /: och kan hända, med fadrens tillåtelse, jämväl medan han levde:/ har dess son, bonden Isack Jonsson, satt sig alldeles i possession av Biörketorpa gård, lika som den var hans egen och enskilta egendom, och den samma sedan försålte till sin måg, Hr. Johan Simonis, vilken succederade dess fader, Hr. Jonas Jonae. Nu vill lämna det i sitt värde, om någonsin en sådan handel är förlupen emellan bonden Isack Jonsson, och kyrkoherden Hr. Johan Simonis, eller om hela denna handel emellan svärfader och måg, icke kan vara ett fingerat verk, på det mågens efterlämnade skulle i framtiden få 120 dalers lösen för Biörketorp,.......
 
Vänliga hälsningar
Birte