NULL Skriv ut sidan - Eriksbergsarkivet

Anbytarforum

Titel: Eriksbergsarkivet
Skrivet av: Per Thorsell skrivet 2006-03-09, 21:26
Hej Carl-Fredrik. Alltid roligt att se Dina kommentarer.
 
Visst är det riktigt att vattenvägarna i gamla tider band ihop olika trakter snarare än skilde dem åt  Hela Hjälmarbäckenet hade en naturlig utfart via Hyndevad - Torshälla. Detta trots att man fick köra landvägen nära två mil. Vingåkersböndernas (flera av dem mina anor) vidsträckta handelsresor gick också till stor del över Hjälmaren. Karl XI försökte till och med bygga en kanal förbi fallen vid Hyndevad. (Den var delvis segelbar med barkbåtar ännu i min barndom.)  
 
Det är nu inte 'bara någon mil' från Hjälmarstranden till Björskog. Fågelvägen är 16 km på min karta och landsvägen vid den tiden säkert minst två mil. Hjälmare Kanal hade kommit väl till pass, men den var väl inte påtänkt. Nu slår det mig, att Hjälmaren sänktes 1,8 m i slutet av 1800-talet. Det var kanske mycket närmare då.
 
En sidokommentar om Du noterar ättlingar i den här släkten: Den dotter till Lars Drosander, som är gift med kh. Lars Hjortsberg i Husby-Rekarne, heter inte NN som herdaminnena påstår, utan Christina. (Källa: Epitafium i Husby-Rekarne kyrka). Jag hör till den linjen.
 
Per.