NULL Skriv ut sidan - Eriksbergsarkivet

Anbytarforum

Titel: Eriksbergsarkivet
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2006-03-09, 14:41
Hej släkting Per och ni andra!
 
Jag ansluter mig definitivt till uppfattningen att det verkligen står Brydhegården (alternativt Brydhagården, Brythagården eller Brythegården).
 
Men Per, vad menar du (07 mars 2006 kl. 15.54) med en gård så långt hemifrån? Björskog är ju nästan nästgårds till Julita, i synnerhet om man betänker att detta är 1600-talet, och vatten på denna tid ju band ihop, inte som idag skiljde.  
 
Det tog ju på 1600-talet lång tid att färdas med häst och vagn eller diligenser på de dåliga och krokiga vägarna, i synnerhet vintertid. Vattenvägarna däremot var snabba och komfortabla autostrador (jag har i flera inlägg beskrivit fenomenet; jag brukar ju t.ex. kalla Mälaren för 1600-talets E4 mellan t.ex. Uppsala och Stockholm.) såväl sommar- som vintertid (Enda tider när det hela var lite besvärligt var ju tiden innan isarna helt lagt sig, och vårar när isen varken bar eller brast). Det är ju ingen tillfällighet att så gott som samtliga av de stora slottsanläggningar, som byggdes på 1600-talet vänder huvudfasaden åt sjösidan, inte åt parksidan. Det var ju den vägen huvuddelen av besökarna kom.  
 
På samma sätt är det ju på sätt och vis fel att säga att Sverige fick sina naturliga gränser vid Roskildefreden 1658. På en karta kan det kanske se så ut, men i verkligheten var de täta och nästan ogenomträngliga skogarna i Göinge och i sydligaste Småland en bra mycket naturligare gräns än Öresund, som ju i stället band ihop de skånska och danska kusttrakterna med varandra, såväl geografiskt som kulturellt.  
 
I detta fall är det ju Hjälmaren som binder ihop. Stora Daviken, som ju är den egendom som bytes bort, ligger ju vid Hjälmarens södra kust (och östra del). Hjälmaren är ju ganska smal här, och man kommer såväl med båt som med släde snabbt över till nordsidan. Därifrån är det bara någon mil rakt norrut till Björskog. Alltså är det egentligen nästan fråga om det närmaste grannskapet, även om det olika landskapet, och det råkar ligga en sjö emellan. Även om det råkar ligga en sjö... Nej, just därför att det ligger en sjö emellan, blir ju avståndet så behändigt, menar jag ju naturligtvis.