NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2003-12-05, 10:21
Ytterligare en kommentar till vad som sagts ovan. Uttrycket naturlig dotter/son är enligt min uppfattning utmärkt och kan väk knappast missförstås. Vill man vara tydlig - kanske i överkant - så borde man kanske göra en utläggning om att barnen ifråga är resultatet av könsligt umgänge mellan man och kvinna. Om man nu vänder på steken och ställer sig frågan om vad som skiljer ett naturligt barn ifrån andra så blir frågan intressant. Var t.ex. den okände förmämlige kyrkoherden i Anders Prytz likpredikan naturlig far till Margareta Eriksdotter. Eller var han styvfar eller kanske fosterfar?
 
Då kommer man åter in på frågan om hur stor tilltro som bör tillmätas ev. personalier i  likpredikningar - en fråga som också berörts ovan. För att förklara vad jag menar vill jag citera en likpredikan efter prosten i Nyköping Andreas Sam. Pihl. I avsnittet Personalia står ordagrant: Åhr efter Christi Börd 1679, den 8. Augusti, är Salige Herr Probsten Magister ANDREAS SAMUEL PIJL,hit til werlden född uti Westerwiks Stad, af hederliga och Christeliga Föräldrar (i klartext torde det betyda att föräldrarnas haft könsligt umgänge dessförinnan); Fadren Herr Smuel Pijl, då warande Comminister och Rector (här kommer förklaringen till felaktigheter i matriklar m.fl. sentida dokument - Samuel Pihl var aldrig rektor i Västervik); Modren Agneta Malmenia, fordom Probstens kärälskeliga Doter uti Floda Församling.......  
 
Att en styvföräldrar eller vuxna personer som haft ansvar för ett barns fostran oftast utan reservationer kallss för far eller mor är känt. Man behöver inte gå längre än till Andreaas J. Saebyensis doktorsavhandling för att konstatera att så var fallet. I dedikationen kallar respondenten bevisligen sin styvfar för far.