NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2003-12-04, 21:16
Lars, sök upp rubriken landskap, Småland, Misterhult socken. så finns där en diskussion med början den 2003-02-05, kl 22:13. Kyrkeherden Nicolaus O. Loftander som omtalas där var måg till Emerentia Olofsdotter (d. 1662) och är identisk med barockskalden Nicolaus Loftander. Där finns också en del utvikningar om släkten Zelow m.fl.

Niclas, jag har en kopia av det avsnitt ur Rålambska samlingen som du nog åsyftar. Att Margareta Eriksdotter (om hon nu vore dotter till kungen) inte finns med i förteckningen kunde kanske bero på att hon inte var dotter till Agda Persdotter. Modern kan ha funnits i t.ex. Borgholm.

Margareta Eriksdotter är verkligen svårfångad. Jag har för min del lagt ned en del energi på att finna en kyrkoherde Erik, som enligt Andreas Prytz? betygssättning, kan anses vara förnämlig. Hittills har jag inte funnit någon. Därför inte sagt att prästmannen ifråga inte existerar. Kanske ändå en god id? att börja där. Det kanske finns någon vårt avlånga land som har några bra förslag?