NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2003-12-04, 16:08
Hej Göran mfl!
Ska utveckla mitt resonemang om varför Margareta Eriksdotter kanske inte är en dotter till Erik XIV, men vill skjuta på det tills jag först kollat upp en del källor. Kort dock:  om nu Margareta var en erkänd och allmänt känd utomäktenskaplig dotter (naturlig dotter låter förresten bara dumt i mina öron, alla barn är naturliga...) varför finns hon inte då upptagen i den äldre Rålambska samlingens foliohandskrift 137 (KB) bland övriga utomäktenskapliga Vasaättlingar? Det förefaller mig som om filiationen och tillägget i kyrkboken är ett sent tillskott i efterhand (slutet av 1700-talet måhända?).
Hur tidigt kan den lokala traditionen som det hänvisas till, men ingen tydligen kan belägga med källa, dateras ? Är det den dubiöse historikern Erik Michael Fant som gjort anteckningen på latin i kyrkboken i Horn och velat skapa en tradition likt den om adliga ätten Eldstiernas ursprung ?  
 
Att Axel Oxenstierna tagit sig tid att skriva i huspredikantens stambok ser jag lika naturligt som att han hade tid att korrenspondera med diverse olika personer bland hög o låg (se Axel Oxenstiernas tryckta brev).  
 
vänliga hälsningar  
Niclas