NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2003-12-03, 22:39
Niclas, jag kan ha missat något. Om jag inte har gjort det så tycks herr Olof trots allt kunnat ha varit ägare till frälsegården Killingevid. År 1627 den 9 oktober (domboken), hade laga syn ägt rum vid Killingevid mellan Otto von Scheiding till Åby i Horn socken och Olof i Horn, den förra sannolikt i egenskap av ägare till landbogodset Långebro i öster gränsande till Killingevid frälsehemman. Här behövs en karta!
 
Niclas, jag vet inte om du har missat att Almguist svävar på målet ifråga om frälsehemmanet? Hans uppfattning om ägoförhållandena mellan 1619 och 1640 ger intryck av osäkerhet. Men om det nu finns bevarade längder på frälsegårdarna och dess rusttjänstpliktiga ägare så är det utmärkt. Då är det enkelt att kolla för den som har tillgång till dem. Finns det någon intresserad Stockholmare som har tid att ta en titt i Riksarkivets handlingar?  
 
Om skattegården som Olof brukade (ägde?) 1604 gäller att den tycks ha varit nedrutten och att de som bott där  dessförinnan var döda. Jag är dålig på den tidens praxis. Hände det inte att ödegårdar övergick i kronans ägo? Övertog då herr Olof kanske rent av en av kronans gårdar?
 
Mina uppgifter måste dubbelkollas och det är roligt att en intressant diskussion i ett kärt ämne tycks kunna blossa upp. Margareta Eriksdotters eventuella blåblodighet är för mig egalt. Hon var nog ändå en präktig kvinna men tillhör inte mina anor. Niclas, se detta som en process i sökandet efter den absoluta sanningen. Och bidrag gärna.