NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2003-12-03, 20:58
Hej Lars!
Risk för att komma bort från diskussionen om den intressanta stamboken... , men det Göran nämner om gården Killingevid ovan stärker inte alls teorin om att Margareta skulle vara dotter till Erik XIV. Dessutom så är den gårdsdel i Killingevid som herr Olof uppbjuder troligtvis en skattegård annars borde Almquist ha nämnt om denna i sitt verk Frälsegodsen under storhetstiden.   Om nu herr Olof skulle varit ägare av frälsegården borde detta gå att se i jordeboken och i de längder som finns på frälsegårdarna och dess rusttjänstpliktiga ägare.  
 
Vad jag förstått av det jag läst angående Margareta Eriksdotter så finns det inga bevis mer än den påstådda noteringen som funnits i den numera förstörda räkenskapsboken (vilken anteckning man inte ens vet vem som skrivit och när - den kan i sig ha varit en sentida lögn!) och en önskan hos många sentida ättlingar att hon verkligen ska vara dotter till Erik XIV.
Det jag vill ha sagt är att vi inte kan påstå, med den kännedom som idag står oss tillhanda, att Margareta Eriksdotter ens sannolikt är en dotter av kung Erik XIV. Hon kan vara det men det finns inga bevis överhuvudtaget som någon kunnat prestera för detta påstående (ännu iaf), varför hon inte bör tas upp som dotter till Erik XIV.
 
Visserligen vistades denne Margareta Eriksdotters svärson, stambokens ägare, herr Andreas Johannis Saebyensis under åren 1617-1620 stundvis i högadliga kretsar. Eftersom han responderade i Uppsala 1616 21/6 torde förklaringen till vistelsen i denna stad år 1617 kunna förklaras att han haft någon nytillträdd prästerlig tjänst i dess närhet. Kanske kan vistelsen och umgänget bland högadeln förklaras av att herr Anders haft tjänst som huspräst hos någon av dessa och följt dem runt på olika resor. Om han blivit gift med Emerentia Olofsdotter under stambokens noteringsperiod (1617-1620) hade man förväntat sig att finna några noteringar av hennes fädernesläktingar. Varför finns exempelvis inga noteringar av svärfadern kyrkoherden i Horn Olaus Simonis Clarevallensis?   Kanske gifte sig inte herr Anders Johannis Saebyensis med Emerentia Olofsdotter förrän efter 1620?  
 
mvh Niclas