NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-10
Skrivet av: Lars Hasselblad skrivet 2003-12-03, 19:37
Göran m fl, den fråga som svävar över vattnet här är ju juruvida Margareta Eriksdtr var naturlig dtr till Erik XIV från hans hertigtid på Öland. Tidigare inlägg i andra sammanhang av flera skribenter, inklusive mig själv i Släkt och hävd, har lyft fram en rad indicier för detta. Dessa stärks ytterligare av Görans undersökningar kring fastigheterna i Killingevid samt av den släktkrets och det sociala kontaktnät Andreas Johannis Saebyensis stambok vittnar om. Olaus Simonis Clarevallensis Luth, med största sannolikhet tillhörande Luth-släkten från Ljusdal, var ju hovprdikant hos Sigismunds syster Anna som dog i Polen i sin lutherska tro.
Att Prytz i sin likpredikan inte namnger Erik som Margaretas fader kan bottna i att det knappast var passande att poängtera bastardskapet i ett sånt sammanhang. En förnämlig kyrkoherdes dotter ser jag som en försiktig antydan. Hade denne kh kunnat namnges antar jag att så också skett. Kanske var det  inte praxis i likpredikningar vid denna tid men det kan säkert någon annan svara på. Och i så fall blir det väl ännu mindre ett motargument?