NULL Skriv ut sidan - Åsbo födelsebok år 1642, C:1 s 100 (GID:428.24.65600)

Anbytarforum

Titel: Åsbo födelsebok år 1642, C:1 s 100 (GID:428.24.65600)
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2006-06-07, 21:50
Hej Henrik!
 
Eftersom du uppenbarligen har belägg för att Ingevald i Kvarnkulla heter Persson (vilket jag inte hittat), så OK! Då får jag ge mig: Ingevald och Thore är inte bröder. (typiskt, när jag trodde att jag fått ihop det hela så bra...)
 
Jag har dock för mig att det finns en Ingevald Olsson/Olofsson också, som jag tydligen blandat ihop Kvarnkulla-Ingevald med. Och att jag gjorde den kopplingen beror nog åtminstone delvis på det faktum (vilket du i den tidigare diskussionen också påminde mig om) att Olof Torsson i Björke [patronymikon enl HM] hade brodern Ingevald, död 1644.
 
Men... Då stämmer ändå min förmodan ovan, att barnen Jöns och Karin skulle vara kusiner, även om det inte var via fäderna utan via mödrarna. Och Thore och Ingevald är således inte bröder, utan svågrar. Bra! Då har vi kommit ytterligare en bit på vägen mot identifiering av personerna i denna uppenbarligen stora släkt- och grannhärva.
 
Jag har f.n. inget ytterligare om Jon Jonsson i Näsby.
 
Men hustru Kerstin Persdotter i Björke, (d 1676 bg 4 maj), förekommer som dopvittne vid båda dopen ovan. Skulle hon rent hypotetiskt kunna tänkas vara syster till Ingevald? Eller vore det att låta spekulationerna gå väl långt? Det räcker ju i sammanhanget fuller väl med att hon är gift med Jon Olofsson, som sannolikt är bror till Thore (åtminstone är jag fullt övertygad om detta, även om man aldrig ska ta något för givet eller vara för säker på något utan hundraprocentig bevisning).