NULL Skriv ut sidan - Åsbo födelsebok år 1642, C:1 s 100 (GID:428.24.65600)

Anbytarforum

Titel: Åsbo födelsebok år 1642, C:1 s 100 (GID:428.24.65600)
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2006-06-07, 18:50
???
 
Finns det flera Jönsar som föds i Åsbo den 4 sept 1642? Den Jöns jag läser om detta datum  [fb; Åsbo C:1] är son till Thore i Sqwathult. Dopvittnen är Anders Söwesson/Söresson i Sandvik (min ana), Nils i Östanå, u. (unge) Lasse i Bensätter, Min hustru (alltså prästfrun), h. Chierstin i Börkie (= Björke; också min ana), K[arin] Sv[ännings]dotter(?), Jons legopiga.
 
Är det inte denna dopnotis du syftar på? Eller finns det en till, som jag har missat?
 
Men det finns ett barn som verkligen föds i Kvarnkulla 1642:
 
1642 d 6 Martii Christnades Ingevalds b[arn] i Qvarnkullen och kallades Karin. Vittnen: Ego Joh. in Åsbo (prästen själv), Carl i Östanå (min ana), Peer Joensson i Karleby, hu Cherstin i Börkie (= Björke, också min ana, se ovan), Karin Jonsdotter i Näsby
 
De båda dopbarnen; Jöns och Karin är sannolikt kusiner. Fäderna Thore och Ingevald heter båda Olofsson, och det finns en rad indicier för att de är bröder (om detta: se vidare inlägg under Åsbo och Älvestad). Och när barn från Sqvathult, Björke, Östanå, Kvarnkulla, Sandvik och Bensätter föds, förekommer ungefär samma personer som dopvittnen. Jag tror att jag har goda indicier för hur personerna i dessa gådar/byar är släkt med varandra.